torstai 6. toukokuuta 2010

Se alkais olla sitten sitä myöten valmis

Opintorekisteristä puuttuu enää opinnäytetyöstä saatavat opintopisteet. Sitten saan jättää tämän kuuden vuoden piinan historiaan. Olo on huojentunut. Minä valmistun sittenkin. Monta epäuskon hetkeä on mahtunut näihin vuosiin ja monta kertaa olen ollut jättämässä leikin kesken. Tämän ainoan kerran on jääräpäisyydestä ollut hyötyä. Vain sen avulla selvisin tästä koitoksesta.

Vaikka kaikki kääntyi lopulta parhain päin, toivon silti että jollakin olisi ollut rohkeutta sanoa minulle kuusi vuotta sitten ettei ole mitään järkeä aloittaa opintoja vauva vatsassa ja leikki-ikäinen hulivili kotona. Moni kyllä kauhisteli sitä, miten aion selvitä. Työ, opinnot ja urheileva yrittäjäpuoliso oli aika mahdoton yhtälö. Väsyhän siinä lopulta tuli ja oli pakko laittaa opinnot hetkeksi hyllylle. Näiden muutaman kuukauden aikana olen nyt urakoinut opinnäytetyön ja melkein puolen vuoden opinnot. Ja hengissä selvittiin.

Kun opintosihteeri ehdotti minulle opintoja vaihto-oppilaiden kanssa, epäröin .. no aika paljonkin. Vaihtoehtoja ei kuitenkaan oikeastaan ollut, sillä tarvitsin kursseja eikä aikuispuolella ollut tarjolla oikeanlaisia. Nyt voin rehellisesti sanoa, että en olisi valmistunut ilman näitä opintoja vaihto-oppilaiden kanssa. Kansainvälisessä ryhmässä opiskelu on antanut minulle enemmän kuin yksikään aiempi vuosi koulussa. Luulin, ettei itsevarmuutta voi oppia koulussa, mutta olin väärässä. Minä selvisin tästä haastavasta keväästä, joten selviän varmasti vielä vaikeammista paikoista. Opiskelijaystäväni ovat olleet ihania. Minut on otettu hienosti mukaan vaikka olenkin tällainen mamma-opiskelija. Ja sitä tukea ja tsemppausta mitä olen heiltä saanut, en olisi voinut saada normaaleissa opiskelukuvioissani. Me suomalaiset kun olemme aika pidättyväistä sorttia.

Virallinen valmistumispäivänä on 21.5. En vielä tiedä menenkö valmistumisjuhlaan. Jotenkin se tuntuu niin teennäiseltä. Harrastuksenahan minä nämä opinnot alunperin aloitinkin.. Toiset kutovat sukkia, toiset loihtivat upeita kakkuja, minä opiskelen. Mutta minä taidan olla niitä. Ikuisia opiskelijoita. Jo nyt katselen lähiseutujen opintotarjontaa. Muotoilun amk kiinnostaisi, mutta Jurvaan on matkaa ihan vähän liikaa, eikä siitä ainakaan toistaiseksi näytä olevan aikuiskoulutusta tarjolla. Ihan täysipäiväiseksi täysipäiseksi opiskelijaksi minusta ei sentään enää ole!

4 kommenttia:

Pieni Lintu kirjoitti...

Hyvä hyvä!!!! :)

Anonyymi kirjoitti...

Hianoo!
H

vilukissi kirjoitti...

Hienoa, tosi paljon onnea sulle!! Mutoilun amk ... kuulostaisi erittäin ihanalta asialta! Haaveita saa ja ptää olla.

Iso O kirjoitti...

Onnittelut!