perjantai 28. elokuuta 2009

"Tietokone on yhdyssana, mutta kone on vaan pelkkä kone"

Meidän tokaluokkalainen kiinnittää tällä hetkellä kovasti huomiota yhdyssanoihin. Tämän seurauksena talossamme on myös 5-vuotias yhdyssanataituri. Tänään neiti luetteli pitkän pätkän kaikenlaisia yhdyssanoja, mukaan mahtui toki myös monia sellaisia, jotka eivät ole oikeita sanoja.

Kielipoliisi sisälläni hykertelee. Minä olen aina rakastanut pilkun viilaamista äidinkielen asioissa. Sitä ei välttämättä huomaa näistä blogikirjoituksista, sillä olen lahjakkaasti unohtanut mm. pilkkusäännöt. Pisteen osaan yleensä laittaa omalle paikalleen. Sulkumerkkejen kanssa sekin saattaa eksyä väärälle puolelle.

Olen kuitenkin erittäin innoissani tyttöjen kiinnostuksesta yhdyssanoja kohtaan. Toivottavasti saan jakaa kiinnostukseni äidinkieltä kohtaan heidän kanssaan. Viime vuonna sain opetella pikkuveljeni kanssa sijamuotoja. Opetin hänelle muistilorun "inessä, elasta, illaan, adella, ablalta allalle". Pidemmän version olin jo itse unohtanut, mutta netistäpä tuokin löytyi.
nomina, genen
partia essinä translaksi,
inessä, elasta, illaan,
adella, ablalta allalle,
abetta, komineen, instruin

Muita rimpsuja:

että jotta koska kun jos vaikka oisit mun

osta hyvä kiikari, sillä näet nimittäin

sydämeen ei mahdu koskaan kahta ämmää

Tuon sydän säännön kanssa minulla oli pitkään periaate, että minähän kirjoitan sen kahdella ämmällä jos haluan. Minne on sekin kapinallisuus kadonnut?

Pilkulla on väliä! Lauseen "Armoa ei Siperiaan" merkitys voi muuttua anomuksesta "Armoa, ei Siperiaan" tuomioksi "Armoa ei, Siperiaan".


Jos suomenkieli yhtään kiinnostaa, niin kannattaa vierailla Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilla. Itse vierailen siellä kielipalstalla.

1 kommentti:

irene kirjoitti...

Mulle oli tuttuja nua kiikari ja syrän lorut, muut kaks oli enne kuulemattomia. =oD